چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه

چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه وسیله هایی هستند که برای جداسازی روغن و چربی قبل از ورود به چاه جاذبی طراحی و اجرا می شوند . یکی از مهمترین مشکلات ایجاد شده در آشپزخانه هایی صنعتی تجمع روغن و چربی در سیستم های زهکشی و چاه می باشد که باعث ایجاد گرفتگی و انسداد خواهد شد.

شرکت فن آوریهای نوین با تکیه بر دانش فنی متخصصان خود اقدام به طراحی و ساخت سیستم های چربی گیر از جنس فایبرگلاس با راندمان بالا نموده است.

کارکرد دستگاه چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه شرکت فن آوریهای نوین

روغن و چربیهای همراه فاضلاب داغ را با کاهش سرعت و سرد کردن ، جدا کرده و فاضلاب سرد بدون روغن و چربی گیر خارج می شود.

1- جلوگیری از ورود روغن و چربی از فاضلاب به منهول ها و دیواره های چاه جاذب ( مسدود شدن و گرفتگی لوله های انتقال و چاه جاذب)

2- جلوگیری از پر شدن سریع چاه جاذب به دلیل ورود ذرات معلق نظیر برنج، پلاستیک، درب نوشابه و …

3- پایین آوردن بار آلودگی فاضلاب برای ورود به مراحل بعد تصفیه خانه ( در تصفیه خانه های بتنی و فلزی – بالا بردن راندمان تصفیه خانه)

چربیگیر فایبرگلاس

مزایای چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه

1- تعبیه یک عدد سبد آشغالگیر از جنس فایبرگلاس و مش بندی فلزی برای جلوگیری از ورود آشغال و ذرات معلق به تانک و در نتیجه جلوگیری از پر شدن تانک چربی گیر فایبرگلاس
2- کنترل خروجی با استفاده از تیوپ تثبیت کننده برای دادن زمان کافی جهت جدا شدن ذرات روغن و چربی
3- قابلیت اتصال به لوله های پوش فیت در فلنچ های ورودی و خروجی
4- آب بندی کامل مخزن و جلوگیری از نفوذ هر گونه آلودگی به محیط
5- راندمان بالا در حذف روغن و چربی تا حدود 98%
6- گارانتی کامل و بدون شرط مخازن فایبرگلاس
7- هزینه بسیار پایین تر و اقتصادی تر نسبت به اجرای سنتی
8- قابلیت مدفون شدن در زیرزمین

استاندارد چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه

Grease separators
Part 1: Principles of design performance and testing marking and quality control
The European Standard EN 1825-1:2004 has the status of a
British Standard
ICS 13.060.99

Part 2: Selection of nominal size ,installation, operation and maintenance
The European Standard EN 1825-2:2002 has the status of a
British Standard
ICS 13.060.99

محاسبه ظرفیت چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه

 EN 1825-2:2002(E) 1- بر اساس استاندارد

 با توجه کاربری آشپزخانه و میزان فاضلاب خروجی آن محاسبه میشود:

 

2- با توجه به جدول زیر که بر اساس تعداد وعده غذایی بازای یک روز میباشد:

-چربیگیر آشپزخانه

 در ویدئوی زیر عملکرد چربیگیر پلی اتیلنی شرکت Kessel آلمان نشان داده شده است . البته کارکرد کلیه چربیگیرهای تولیدی  از قبیل بتونی ، کامپوزیتی ، پلی اتیلنی و فلزی بر اساس اختلاف دانسیته چربی با آب میباشد.

نکاتی در مورد نحوه استفاده و نگهداری چربیگیرکامپوزیتی

  • قبل از استفاده حتماً چربیگیر را از آب با دمای محیط پر کنید .
  • دانه گیر (صافی) را بطور مرتب تخلیه و تمیز کنید و مجدداً در جای خود قرار دهید . پیشنهاد میگردد بعد از هر وعده غذا سبد دانه گیر تمیز گردد .
  • چربی حاصله که بصورت سرباره وارد سطل مخصوص میشود را بطور مرتب (بستگی به نوع انتخاب روزانه، دو روز یکبار … ) تخلیه چربی یکبار در روز پیشنهاد میگردد .

برای تخلیه چربی به نکات ذیل توجه شود :

1-4 از یک سطل بزرگ بهمراه کیسه های زباله محکم و ضخیم صنعتی (حداقل 2 کیسه که در داخل هم قرار گرفته باشند) استفاده گردد . در صورت امکان از سطلهای زباله چرخدار با گاری مخصوص حمل سطل استفاده شود .
2-4 هنگامی چربیگیر را سرویس کنید که حداقل جمعیت در محل باشند ، زیرا انتشار بو آزار دهنده میباشد .
3-4 تهویه مناسب پیش بینی گردد .
4-4 از ماسک مناسب استفاده گردد.
5-4 در اطراف چربیگیر و سطل زباله ، کاغذهای جاذب پیش بینی شود تا در صورت ریزش چربی و آب ، بر روی کاغذ های جاذب ریخته شود.
  • حداقل یکبار در ماه چربیگیر به طور کامل تمیز شود . تمیز کردن مرتب و زود به زود چربیگیر باعث کاهش بوی بد و سهولت سرویسهای بعدی میشود .
  • نوارهای آب بند را کاملاً تمیز کرده و مطمئن شوید که در جای خود قرار گرفته اند .
  • صفحات سرعتگیر از جنس پی وی سی را از محل خود خارج کرده از چربی و دیگر آلودگی ها تمیز کرده و دوباره در جای خود قرار دهید .
  • چربی را توسط کاردک از دیواره های چربیگیر پاک کنید ، دقت شود کاردک تیز نباشد و به بدنه آسیب نزند .
  • در صورت تمیز کردن چربیگیر توسط آب داغ و یا حلالهای چربی و سایر مواد شوینده ، مراقب باشید که چربی به چاه های جذبی وارد نشود .
  • ظرف مخصوص جمع آوری چربی داخل دستگاه ، معمولاً قدری بلند میباشد که بعد از مشخص شدن سطح چربی در هنگام بهره برداری ، اضافه ارتفاع توسط بهره بردار کوتاه میشود.

مزاياي سپتيك تانك و چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه

  • سپتيك تانك و چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه تا ظرفيت حدود 15 متر مكعب مي­تواند به صورت يكپارچه مونتاژ شده و در كارخانه تحويل گردند . و هزينه مونتاژدر محل نخواهند داشت و سايز هاي بزرگتر بصورت پانلهاي پيش ساخته در محل به يكديگر پيچ و مهره شده و در زمان كوتاه و هزينه كم مونتاژ خواهند شد.(با قابليت دمونتاژ و مونتاژ مجدد)
  • سپتيك ­تانك و چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه به مراتب سبكتر و در نتيجه براي حمل ونقل و جابجايي از ماشين آلات سبكتر و ارزان­تر استفاده مي­گردد . و حتي توسط نفر قابل جابجايي هستند و همچنين خطر شكستگي در موقع حمل ونقل را ندارند.
  • عمر طولاني(100سال)و تقريباً بدون نياز به تعمير از بهترين مزاياي سپتيك تانك و چربي­گير هاي کامپوزیتی مي باشند و در صورت نياز به تعميرنسبت به ساير انواع ديگر ،تعمير به سهولت و ارزانتر انجام مي­شود.
  • براي نوع بتني نياز به گود­برداري بزرگ مي­باشد ،بطوري­كه كارگر ساختماني در اطراف آنها بتواند كار كند ،در حاليكه در نوع کامپوزیتی گود برداري تقريباً به اندازه خود دستگاه مي­باشد با تلرانس بسيار كم.
  • عدم نياز به عايق كاري و سازه محكم و با دوام کامپوزیتی، باعث عدم پوسيدگي و نشتي مي­شود.
  • ريشه درختان به داخل سازه بتني نفوذ كرده و براحتي باعث تخريب آنها مي­گردد.حال آنكه سازه هاي کامپوزیتی از اين عيب مبرا هستند.
  • سازه­هاي بتني و فلزي در مقابل گاز­هاي حاصلة سپتيك تانك و چربي­گير و همچنين مواد شيميايي آسيب پذير هستند . حال آنكه سازه­هاي کامپوزیتی اين مشكل را ندارند و در مقابل گازها و مواد شيميايي مقاوم هستند.
  • كليه اتصالات وفلنچ هاي ورودي و خروجي و غيره در انواع کامپوزیتی در كارخانه مونتاژ شده و كاملاً آب بند مي­باشند و اتصال لوله ها به آنها در محل به راحتي انجام مي­شود . حال آنكه در ساير انواع مشكل آب بندي در محل هميشه وجود دارد.
  • راندمان چربی گیر فایبرگلاس آشپزخانه اين شركت بالاي %90 مي باشد حال آنكه در انواع ديگر حد اكثر %60 است.
  • وجود دانه ­گير در چربي­گيرهاي کامپوزیتی اين شركت از ورود ضايعات غذا به داخل چربي­گير جلوگيري مي­كند.
  • امكان شستشو با فشار آب جهت تميز كردن ديوار ها و كف چربي­گيرهاي (MTG) کامپوزیتی.
  • قطعات کامپوزیتی به دلیل مسلح شدن با الیاف علاوه بر مقاومت فشاری، تا حد زیادی مقاومت کششی را نیز تحمل می­کند و در برابر فشارهای محیطی و ضربات نسبت به نمونه­ های پلی اتیلن مقاوم تر اند.

چربیگیر فایبر گلاس آشپزخانه

                چربیگیر فایبر گلاس آشپزخانه

چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه

چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه

چربیگیر کامپوزیتی رستوران

چربیگیر کامپوزیتی رستوران

پيوست فني

مشخصات رزين مورد استفاده در ساخت چربي گير کامپوزیتی و سپتیک تانک کامپوزیتی

* رزين پلي استر غير اشباع (UP-501 Polyester) با واکنش پذيري و ويسکوزيته عالي جهت توليد قطعات کامپوزيتي فايبرگلاس با خواص مکانيکي عالي و مقاومت شيميايي و هيدروليز فوق العاده از جمله در لوله هاي انتقال سيالات –  مخازن نگهداري مواد شيميايي و قايقها و برجهاي خنک کننده مصرف ميشود .

*الياف فايبرگلاس (Binder With Powder)

*الياف حصيري

*ژلکت (POLIGEL 520)

*مواد رنگي (RAL COLORS)

ژلکت (Poligel 520)

پلي ژل 520 از ژلکت ايزوفتاليک نئوپنتيل (NPG) ساخته شده که مناسب تانکرهاي شيميايي وقايقها است . از مشخصات اصلي پلي ژل ، درخشندگي طولاني مدت و عدم اثرات شيميايي و مقاوم در برابر خراشيدگي و ضربه ميباشد.

محتواي ژلکت مورد استفاده اين شرکت مخلوطي از مواد ارتجاعي و انعطاف پذير مي باشد که در برابر شکنندگي و اشعه ماوراء بنفش (UV) مقاوم بوده و آسيب نخواهد ديد.

پلان چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه

شماتیک دستگاه چربیگیر تولیدی شرکت MTgroup مناسب آشپزخانه و رستوران بشرح ذیل میباشد:

پلان چربیگیر کامپوزیتی آشپزخانه

                                                      پلان چربیگیر کامپوزیتی آشپزخانه

آشغالگیر آشپزخانه

با توجه به اینکه  ابعاد چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه  نسبت به نمونه های مشابه بتونی کوچکتر میباشد جهت بالابردن راندمان چربیگیر فایبرگلاس رستوران ، لازم است از ورود ضایعات درشت مواد غذایی بداخل دستگاه جلوگیری نماییم.

علیرغم اینکه در قسمت وردی دستگاه یک سبد تمام استیل برای حذف ضایعات مواد غذایی تعبیه شده است .

منتها بدلیل موقعیت نصب شده پکیج چربیگیر و عدم دسترسی آسان ، معمولا نظافت روزانه سبد استیل ( Strainer Basket ) انجام نمیشود .

بنابراین با ورود ضایعات مواد غذایی بداخل دستگاه  در واقع از حجم مفید دستگاه کاسته شده و راندمان کاری دستگاه بشدت افت میکند.

تصویر زیر یک دستگاه چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه را نشان میدهد که سبد استیل آشغالگیر ورودی حذف شده است:

حذف سبد آشغالگیر چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه

حذف سبد آشغالگیر چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه

پیشنهاد میگردد جهت بالابردن راندمان چربیگیر فایبرگلاس آشپزخانه علاوه رعایت دستورالعمل دستگاه . نسبت به نصب یک ویا چند آشغالگیر ( دانه گیر ) مطابق طرح ذیل در آشپزخانه اقدام گردد:

آشغالگیر آشپزخانه

            آشغالگیر آشپزخانه