کانال پیش ساخته یکی از انواع گاترهای پیش ساخته است که برای جمع آوری آب های سطحی در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاترها در ابعاد و جنس های مختلف تولید می‌شوند و بر اساس نیاز و مکان مورد استفاده، گاتر پیش ساخته مناسب را باید انتخاب کرد.

برای انتخاب گاتر پیش ساخته مناسب، ابتدا باید به مکانی که قرار است گاتر در آن نصب شود، دقت کرد. سپس بر اساس نیاز و مشخصات مکان، گاتر پیش ساخته مناسب را انتخاب کنید. عواملی که باید در انتخاب گاتر پیش ساخته مد نظر قرار دهید عبارتند از:

گاتر پیش ساخته

1. مقاومت: گاتر پیش ساخته باید دارای مقاومت کافی در برابر وزن و فشار باشد تا بتواند به درستی عمل کند.

2. جنس: بسته به نوع مکان و شرایط آب و هوایی، گاتر پیش ساخته می‌تواند از جنس های مختلفی مانند پلاستیک، بتن، فلز و… باشد. باید گاتر پیش ساخته را بر اساس جنسیت مناسب انتخاب کنید.

3. ابعاد: گاتر پیش ساخته باید ابعاد مناسبی داشته باشد تا بتواند به درستی جمع آوری آب را انجام دهد. بسته به مکان و حجم آب مورد نظر، گاتر پیش ساخته را با ابعاد مناسب انتخاب کنید.

4. نصب و استفاده آسان: گاتر پیش ساخته باید به راحتی قابل نصب و استفاده باشد تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

5. طول عمر: گاتر پیش ساخته باید دارای طول عمر طولانی باشد تا نیاز به تعویض مکرر نداشته باشید.

6. ظاهر: گاتر پیش ساخته باید دارای ظاهری زیبا و جذاب باشد تا به زیبایی مکان اضافه کند.

با انتخاب گاتر پیش ساخته مناسب و نصب صحیح آن، می‌توانید به بهترین نتیجه در جمع آوری آب های سطحی برسید.

کانال پیش ساخته آب

کانال پیش ساخته آب های سطحی خدمتی دیگر به صنعت ساختمان کشور


گاتر ایرانی

   بدنه گاترهای تولیدی ترکیبی از جنس  پلی پروپیلن و پلی کربنات میباشد . درپوش ها به دو گروه فلزی و پلیمری تقسیم بندی میشوند . درپوش (گریتینگهای) فلزی میتوانند از جنس استنلس استيل 304 ، ورق و تسمه گالوانیزه گرم و چدن داکتیل انتخاب گردند ، هم چنين درپوش هاي پلیمری از جنس پلی پروپیلن ( PP ) ، پلی آمید تقویتی ( PA ) ، پلی وینیل کلراید ( PVC ) و اکرونیتریل بوتادین استایرن ( ABS ) در مقاومت هاي وزني كلاسها A-C  ( تعريف شده در استاندارد EN-1433 ) ساخته شده اند .

امكان استفاده ازاین گاترها در هرمحيطي شامل استخرها ،آشپزخانه ها ، پياده روها ، پاركينگها ، معابرشهري ، پاركها و محيطهاي درماني و صنعتي را فراهم آورده و اينك صنعت ساختمان ايران نيز ميتواند از آن بهره مند شود .

این کانالها کاملا مطابق با استانداردهای زیست محیطی تولید شده و دارای هیچ گونه تاثیر سوء روی محیط و یا مایع گذرنده از درون خود نمی باشند
( به دور از هر گونه پسماند پلیمری و مواد مسموم کننده آب از قبیل استایرین ها ) .

  • دارنده گواهی تست لود گذاری از متالورزی رازی
  • دارنده گواهينامه iso 9001 – Version 2015 (TUV)  که از اين استاندارد كنترل كيفيت براي توليدات خود استفاده مي كند .
  • دارنده گواهينامه iso 14001 – Version 2015 (TUV)
  • دارنده گواهينامه iso 10004 – Version 2012 (TUV)
  • دارنده گواهينامه iso 10006 – Version 2017 (TUV)

1-دسته بندی گاتر بر اساس جدول کاربری

با توجه به نوع فضایی که میخواهیم گاتر پیش ساخته نصب شود و بر اساس نوع کاربری، گاترها بشرح ذیل تقسیم بندی شده اند :

گاترداخلی

گاتر ایرانی

گاتر تولید ایران

2- دسته بندی گاترهای پیش ساخته آب براساس ابعاد و اندازه

گاترها در 5 گروه براسا ابعاد(عرض ، ارتفاع) به شرح ذیل تقسیم بندی شده اند:

گاتر 13 در 60 گاتر پیش ساخته گاتر سوله
انواع گاتر با عرض 134 میلیمتر و ارتفاع 60 میلیمتر گاتر پیش ساخته عرض 136میلیمتر و ارتفاع 85 میلیمتر گروه گاتر با عرض 208 میلیمتر و ارتفاع160میلیمتر

3-لیست گاتر های طرح فرانسوی

لیست گاتر پیش ساخته

گاترتولید داخل

جهت دانلود لیست جداول کاربری کانال پیش ساخته آب های سطحی به اینجا مراجعه کنید.


گاتر های وارداتی

کاربری های کانال پیش ساخته آب    :

برای انتخاب کانال پیش ساخته آب های سطحی از این جا شروع کنید

با توجه به نوع فضایی که میخواهیم کانال پیش ساخته آب های سطحی نصب شود کلیه گاترها بر اساس نوع کاربری شان بشرح ذیل تقسیم بندی شده اند :

پارکینگ

موتورخانه

آشپزخانه صنعتی

استخر کاربری منهول

پارکینگ و رمپ

فضاهای 

داخلی با تردد عابر پیاده

موتورخانه ها 

محوطه ها ، سوله ها و

آشپزخانه های صنعتی

استخر ، تراس و بام

سیستم نقطه ایی جمع آوری آبهای سطحی


کلاس طبقه بندی و مقاومت وزنی گاتر پیش ساخته آب:

کلاس طبقه بندی کانال پیش ساخته آب


معرفی کانال پیش ساخته آب های سطحی

گاتر فلزی ، گاتر پی وی سی ، گاتر چدنی

گروه فن آوري هاي نوين توجه شما را به محصولي كه براي اولين بار به ايران وارد شده است جلب مي نمايد.

بطور حتم در پروژه در حال ساخت شما ، يكي از موارد زير طراحي شده و شما به کانال پیش ساخته آب  (آبرو ، ترنچ، گاتر ) براي هدايت آبهاي سطحي پروژه نياز خواهيد داشت :

  • آشپزخانه ها ، کشتارگاههاي صنعتي
  • استخرهاي بزرگ ، سونا ، جكوزي و پارکهاي آبي
  • لاندري و آزمايشگاه ها و محيطهاي بيمارستاني
  • محوطه سازي و فضاي سبز ، پارکينگهاي طبقاتي
  • فضاهاي تاسيساتي (موتورخانه)
  • سالنهاي کارخانجات مواد غذايي
  • بام ، تراس و حیاط

در این ویدِیو خط تولید گاتر پیش ساخته کد 47135 محصول هاراتون آلمان را مشاهده میکنیدکه قابلیت تحمل بارترافیکی وتنش حرارتی ومقاومت کافی در محیطهای اسیدی داشته و مناسب آشپزخانه صنعتی و محیطهای صنعتی و محوطه هایبا عبور بارترافیکی

گاتر چنانكه اطلاعات مشروح آن به پيوست مي آيد زيباترين ، آسانترين و ارزانترين راه حل را ارائه مي نمايد .

سيستم هاي خطي جمع آوري آبهاي سطحي با بهره گيري از کانال پیش ساخته آب با قابليت هدايت هيدروليكي بسيار بالا ، تحولي شگرف در حل اين بخش از مشكلات پروژه ها (اجراي شيب بندي و ريسک آبگرفتگي در زمان استفاده از کفشورها و عدم مطابقت بدنه کانال ساخته شده از بتون ، سنگ ويا کاشي و سراميک با درپوش فلزي در سيستم سنتي ) بوجود آورده اند .

در همين راستا نياز به ارائه جايگزيني براي سيستم هاي متداول هدايت آبهاي سطحي به سمت كفشورها و جمع آوري نقطه اي آن ، هميشه احساس مي شد .جستجوي ما براي يافتن بهترين توليد كنندگان کانال پیش ساخته آب ، منجر به اخذ نمايندگي از دو سازنده بزرگ کانال پیش ساخته آب در كشورهاي فرانسه و آلمان گرديد .

بدنه كانال پیش ساخته آب از جنس  PPو PVC  همراه با درپوش هايي از جنس استيل ، ورق و مش گالوانيزه و چدن و هم چنين درپوش هاي پلاستيكي  با مقاومت شيميايي بسيار بالا از جنس   PVC،  PP،  polyamid  در مقاومت هاي وزني كلاسها A-F  ( تعريف شده در استاندارد EN-1433 ) ساخته شده اند كه امكان استفاده از آنها در هرمحيطي شامل استخرها ،آشپزخانه ها ، پياده روها ، پاركينگها ، معابرشهري ، پاركها و محيطهاي درماني و صنعتي را فراهم آورده و اينك صنعت ساختمان ايران نيز ميتواند از سیستم کانال پیش ساخته آب بهره مند شود .

بدنه كانالهاي هيدروليك ساخته شده از قالب هاي تزريقي پلي پروپيلن و پي وي سي ، ماده اي كه سالهاست در صنعت مورد استفاده قرار مي گيرد .

اين نسل جديد از کانال پیش ساخته آب داراي برتريهاي قاطعي نسبت به مدل هاي قديمي و سنتي مي باشند :

  1. مقاومت و طول عمر طولاني : مواد پلي پروپيلن ضخيم ، اين محصولات را از مقاومتي بالا در برابر ضربات برخوردار ميسازد (چه قبل وچه بعد از نصب ) .
  2. سبك : وزن كم كانالها ، جابجايي ، حمل و نقل و عمليات نصب آنها را آسان مي سازد .
  3. قابليت بازيافت : اين محصولات قابليت بازيافت و بازگشت به چرخه توليد و مصرف را دارا مي باشند .
  4. قابليت هيدروليك : سطح صيقلي داخل اين كانالها ( از چسبيدن اجرام به سطح داخلي آنها جلوگيري مي كند ) باعث روانتر شدن جريان مايعات در داخل آنها شده بطوريكه ميتوان بدون درنظرگرفتن شيب بندي كه معمولا”دراجراي سنتي لازم بوده ، كانالها را نصب نمود ، همچنين سيستم به راحتي قابليت آب بندي شدن را داراست .
  5. كارائي و نصب آسان: با يك چكش به راحتي مي توانيد يك مجراي خروجي را آماده نمائيد . از طرفي انواع مختلف اتصالات PVC ، باعث سهولت اتصال كانالها به لوله هاي خروجي PVC ، چدني و يا سيماني مي گردد .
  6. زيبايي : اين كانالها قابل نصب در سطوح سنگفرش ، سيماني و آسفالت مي باشند . دامنة وسيع درپوش هاي موجود ، به سازگاري كانالها با محيط اطرافشان كمك مي كند .
  7. كاملا مقاوم نسبت به يخ زدگي : از آنجا كه اين محصولات داراي منفذ هاي محدودي ميباشند ، مقاومت آنها نسبت به يخ زدگي تضمين شده است .
  8. مقاومت در برابر مواد شيميايي و اشعه UV : در برابر اسيدها ، نمك هاي ضد يخ و طيف وسيعي از مواد شيميايي مقاوم مي باشند .
  9. کفسازي آسان :بجهت استفاده ازسيستم خطي نسبت به سيتم نقطه اي بسيار ساده ( شيب دو طرفه) و بهتر از روشهاي سنتي ساخت کانال ميباشد.

استانداردها 

گریلهای پیش ساخته آبكاملا مطابق با استانداردهاي زيست محيطي توليد شده و داراي هيچ گونه تاثير سوء روي محيط و يا مايع گذرنده از درون خود نمي باشند ( به دور از هر گونه پسماند پليمري و مواد مسموم كننده آب از قبيل استايرين ها ) .

  • دارنده استاندارد اروپايي EN 1433 و نشان استاندارد  CE
  • دارنده گواهينامه iso 9001 – 2000 Version (AF AQ) از ژانويه سال 2003 و از اين استاندارد كنترل كيفيت براي توليدات خود استفاده مي كند
  • دارنده گواهينامه iso 14001 (AFAQ)

لازم بذكر است كليه محصولات شركتهاي نيكول ( فرانسه ) وهاراتون ( آلمان ) بمدت 2 سال درخصوص اشكالات ناشي از مواد و يا ساخت كانالها گارانتي ميگردد . 

پلی آمید

در حال حاضر پرکاربردترین درپوش پلیمری در کانالهای پیش ساخته آب ، گریتینگ پلی آمید تقویت شده با الیاف میباشد.اولین بار ایده استفاده از این پلیمر توسط شرکت هاراتون آلمان مطرح و استفاده شد.

(به انگلیسی: Polyamide) یک ابر مولکول با تکرار واحدهای مرتبط با زنجیرهٔ آمید است. پلی آمید هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی رخ می‌دهد. نمونه‌هایی از پلی آمید طبیعی، پروتئین‌ها (پشم و ابریشم) هستند. پلی آمید مصنوعی می‌تواند از طریق پلیمریزاسیون مرحله رشد و یا سنتز فاز جامد مواد مانند نایلون، آرامیدها و پلی سدیم (آسپارتات) ساخته شود. پلی آمید مصنوعی معمولاً در پارچه، بکار رفته در خودرو، فرش و لباس‌های ورزشی به علت دوام بالا و قدرت خود استفاده می‌شود. صنعت حمل و نقل مصرف‌کننده عمده پلی آمید می‌باشد.

پلی آمید یکی از پلاستیکهای مهندسی با ویژگیهای منحصر بفرد از جهت استحکام و چغرمگی می باشد.
با توجه به افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی و حفظ خواص چغرمگی ، پلی آمید تقویت شده دارای خواص ویژه و کاربردهای منحصر بفردی می باشد.

افزودن الیاف شیشه به پلی آمید باعث افزایش خواص استحکامی و مقاومت حرارتی و سایشی آن می گردد.

پلی آمید تقویت شده امروزه جایگزین چدن و سایر فلزات در برخی کاربردها نظیر راه آهن و خودرو شده و بدلیل خواص عایقی و مقاومت حرارتی مناسب ،از این مواد در قطعات الکتریکی نیز استفاده می گردد.

تویین ( TWIN ) ایتالیا

یکی از شرکتهای تولید کننده گریل استخری در اروپا ، شرکت تویین ایتالیا میباشد .

گاتر استخری عرضه شده ترکیبی از بدنه کانال پیش ساخته با کد CAN188 محصول نیکول فرانسه و گریل استخری کدهای 560312 و 521000 محصول تویین ایتالیا میباشد.

کانال اسلات نیکول 

از تولیدات جدید شرکت نیکول فرانسه ، کانال اسلات و یا شکافی میباشد.

کانال اسلات نیکول

کانال اسلات نیکول


نصب و اجرای گاتر پیش ساخته آب

در ویدئوی اول نحوه نصب کانالهای پیش ساخته آب سری کانکتو و در ویدئوی دوم نحوه نصب کانالهای سری کنادرین از شرکت نیکول فرانسه نمایش داده میشود :


روش  و دستورالعمل نصب کانال پیش ساخته آب

نمونه های نصب کانال نصب گاتر پیش ساخته

دیتایل اجرایی 

1(1)

گاتر استیل

استنلس استیل

 در کانالهای پیش ساخته آب کد CAN10AHIو CAB10AHIمحصول نیکول فرانسه از گریتینگ نوع استیل 316 استفاده شده است.

شرکت MTgroup برای ساخت کلیه کفشورهای خطی 45 و 90 سانتی وهمچنین کفشورهای استیل 10*10و15*15 از استیل 304 استفاده میکند.

  1.  استیل آلیاژی که پایه آن از آهن است و کمتر از 2% کربن دارد استیل یا فولاد نامیده می شود . بسته به نوع و مقدار دیگر عناصر موجود در آن خواص مکانیکی نظیر سختی و شکل پذیری مشخص می شود
  2. فولاد ها به دو دسته ساده کربنی و آلیازی دسته بندی می شوند . در فولاد ساده کربنی بجز کربن و بعضی عناصر معمول ( مثل سیلیسیم ، منگنز ، گوگرد و فسفر ) عنصر دیگری وجود ندارد .
  3.  با افزودن برخی عناصر به آهن آلیاژ هایی تولید می شود که خواص بسیار عالی دارند . به عنوان مثال با اضافه نمودن کروم به آهن ، استیل ضد زنگ یا استینلس استیل بدست می آید که در مقابل خوردگی ها ی مختلف مقاومت بالایی دارد .
  4.  استیل وقتی ضد زنگ است که حداقل 10.5 % کروم داشته باشد . کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم تشکیل میدهد که لایه ای روی استینلس استیل تشکیل می دهد . این لایه دیده نمی شود ولی باعث می شود ارتباط بین هوا و فلز از بین رفته و استیل سالم بماند . مقدار بیشتر کروم و نیز برخی دیگر از عناصر موجود در آلیاژ شبیه نیکل و مولیبدن این لایه را نقویت کرده و خاصیت ضد زنگ بودن را افزایش می دهد .
  5.  استیل 304 حاوی 18% کروم و 8% نیکل است در صورتیکه استیل 316 دارای 16% کروم ، 10% نیکل و 2% مولیبدن است . مولیبدن برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی ناشی ا ز کلراید (مثل آب دریا ) به آن اضافه می شود .
  6. استنلس استیل های سری 300 که دارای نیکل هستند جذب آهنربا نمی شوند در صورتیکه سری 400 که دارای نیکل نبوده و فقط کروم دارند جذب آهنربا می شوند .
  7. حرف L نشانه کلمه Low carbon بوده ، بیانگر آنست که مقدار کربن آلیاژ به کمتر از 0.03% کاهش پیدا کرده است . این مقدار کم کربن باعث می شودبعد از عملیات جوشکاری ، همچنان لایه اکسید محافظتی روی سطح حضور داشته باشد .
  8. استینلس استیل 100% قابل بازیافت است . استیل ضایعاتی ذوب شده و دوباره قالب گیری می شود . بین 68 تا 80 درصد از تولید استینلس استیل به روش بازیافت ضایعات صورت می گیرد .
  9.  استینلس استیل مقاومت بسیار خوبی در مقابل دماهای بسیار بالا ( تا هزار درجه سانتیگراد ) و بسیار پائین (تا منفی 200 درجه سانتیگراد )دارد.
  10.  انجمن آهن و فولاد آمریکا(AISI) برای اولین بار اقدام به دسته بندی و نامگذاری استینلس استیل ها نمود و مشخصات فیزیکی و شیمیائی و نیز دستورالعمل تولید آنها را عرضه نمود .
  11. استینلس استیل نوعی فولاد آلیاژی است که درصد عناصر نیکل و کروم آن نسبت به بقیه عناصر تشکیل دهنده آن بالاتر است . به طور کلی اگر میزان کروم فولاد از 5/10 درصد بیشتر باشد آن را استنلس استیل می نامند . این مقدار کروم باعث می شود که هنگام خوردگی لایه نازکی روی فولاد تشکیل شود و همین لایه باعث جلوگیری از خوردگی های بعدی می شود و عملاً باعث ترمیم خوردگی می شود . ضمناً کربن آن کمتر از 5/1 درصد می باشد .

 انواع گرید های استنلس استیل

سری 300 یا استیل نگیر ( غیر مغناطیسی ) : آلیاژ آهن ، کروم ، نیکل با کربن کمتر از 1/0 درصد .
سری 400 یا استیل بگیر ( مغناطیسی ) : آلیاژ آهن ، کروم با کربن کمتر از 1/0 درصد .

سری 300 و موارد کاربرد آن:

304 رایجترین گرید استنلس استیل است که همان 8/18 کلاسیک می باشد .
316 بعد از 304 رایجترین گرید است و در صنایع غذایی و جراحی کاربرد دارد ، به علاوه آلیاژ مولیبدن موجود در آن از فرسایش جلوگیری می کند . همچنین بخاطر مقاومت زیاد در بربر کلر در مقایسه با گرید 304 در صنایع دریایی هم بکار می رود .

 سری 400 و موارد کاربرد آن

گرید410 مقاوم در برابر سایش است اما در برابر خوردگی مقاومت کمی دارد .
گرید 420مخصوص کارد و چنگال ، قابلیت پولیش خوبی دارد .
گرید 430مخصوص دکوراسیون است به عناون مثال در تزئینات داخلی اتومبیل کاربرد دارد . قابلیت شکل پذیری خوبی در درجه حرارت کم دارد و مقاوم در برابر خوردگی است .

خواص استنلس استیل

• مقاوم در برابر خوردگی
• ظاهر جذاب
• مقاومت در برابر حرارت
• به صورت کامل قابل بازیافت
• عمر طولانی و مفید در قیاس با هزینه پرداختی

چدن – spheroidal ductile iron

کلیه گریتینگهای چدنی کانالهای پیش ساخته آب شرکت هاراتون آلمان از جنس spheroidal ductile iron میباشد.
چدن خاکستری با گرافیت کروی یا چدن داکتیل یا SG یا چدن نشکن یکی از انواع چدن‌های خاکستری از نظر شکل گرافیت میباشد.
چدن داکتیل یا چدن نشکن دارای زمینه فریتی، پرلیتی یا هر دو با کروی است. چدن نشکن به هنگام انجماد، کربن آن به صورت گرافیت کروی یا گلوله‌ای تشکیل می‌شود.
از خواص چدن داکتیل میتوان به نقطه ذوب پایین، ریخته‌گری مناسب، ماشینکاری عالی، مقاومت سایشی خوب وشکل‌پذیری مطلوب اشاره کرد.